• Bureau
    • Samenvatting
    • Stijl
    • Ontstaan
    • Wie
  • Specialisme
    • Voeding & gezondheid
    • Welzijn & zorg
    • Voedselproductie
    • Land- en tuinbouw
    • Ketencommunicatie
  • Smaak
  • Disciplines
    • Strategie
    • Campagnes
    • Promotie
    • Educatie
    • Presentatie
    • Interim
  • Middelen
    • Tekst
    • Video
    • Fotografie
    • Illustratie
    • Print
    • Online
  • Opdrachten
    • Reputatie
    • Crisiscommunicatie
    • Mediatraining
    • Mediation
    • Story telling
  • Cliënten
  • Opinie
  • Contact

PRLT Communicatie - Pieter Harcksen

Alle aandacht

Intellectueel eigendom

Om het intellectueel eigendomsrecht is veel te doen. Dat komt vooral door internet, de onuitputtelijke bron waaruit iedereen voor eigen gebruik kan putten. Maar ook vóór het ontstaan van het wereldwijde web werd er lustig gekopieerd en geplagieerd. Het eigendomsrecht op onze eigen gedachten en daaruit voortvloeiende creaties staat zo in de belangstelling omdat veel mensen in onze kennis- en dienstverleningseconomie (moeten) leven van hun taalkundig talent of kunstzinnige scheppingen. Ook al plaatst de maker die zelf op internet als promotie voor zijn vondsten, het is een kwelling als men er met jouw creatie vandoor gaat. Ten onrechte denken veel mensen dat wat op internet is geopenbaard voor iedereen toegankelijk is en dat je in publiek bezit naar hartenlust kunt knippen en plakken.
Een recente, met succes beslechte kwestie waarbij de publieke omroep zonder toestemming filmmateriaal verwerkte in een televisie-uitzending, is de aanleiding voor de oprichting van De Auteursrechtzaak. Het bureau, dat is gespecialiseerd in het beschermen van het intellectueel eigendom van zelfstandige creatieven, is een samenwerking tussen communicatieadviseur Pieter Harcksen van PRLT Communicatie en Mr Luc Verkoren.
Het nieuwe juridische bureau bedient in het bijzonder kleine communicatiebureaus en zelfstandige ondernemers op het gebied van tekst-, beeld- en geluidsproducties en het daarbij behorende intellectueel eigendomsrecht. Gebleken is dat rechthebbenden op auteursrechten menig maal geschaad worden in hun intellectueel eigendomsrecht of dreigen daarin te worden geschaad. Vaak zien de gedupeerden er tegenop daar werk van te maken.
“Men heeft andere prioriteiten, drukte en onvoldoende kennis van de mogelijkheden. Via een korte, vrijblijvende en kosteloze intake kunnen zij gebruik maken van onze diensten. Wij verbieden de inbreukmaker zo nodig namens de gedupeerde ieder voortgezet gebruik en hanteren een systeem waarin onze cliënt alsnog de vergoeding krijgt voor het onterecht gebruiken van het werk en het niet vermelden van diens naam als maker. Daarbij streven wij er naar de kosten van de behandeling op de tegenpartij te verhalen. Het kost onze cliënt dan in beginsel geen geld. Wij richten ons in eerste instantie op minnelijke schikkingen, maar als dat niet lukt, brengen wij ook zaken voor de rechter,” vertelt Mr Luc Verkoren, die 25 jaar ervaring heeft als auteursrechtenjurist.
Veel communicatiebureaus, zelfstandige communicatieadviseurs, tekstschrijvers of illustratoren die voor klanten werken, realiseren zich niet dat zij – tenzij anders met hun klant is overeengekomen – nog steeds het auteursrecht hebben op de door hun bedachte/gemaakte uiting. Dit kan zijn tekst, (bewegend) beeld of geluid. Op internet is genoeg te vinden op creatief vakgebied, maar wat doet men als de rechten worden geschonden? Het is dan van belang direct met een specialist in zee te gaan. Wat dat betreft onderscheidt De Auteursrechtzaak zich van algemeen opgeleide juristen. Bovendien is de formule simpel en aantrekkelijk. Het bureau ontzorgt volledig en neemt alles uit handen wat er juridisch moet gebeuren.

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 16 mei 2014

Dat is snel

Aan welk merk*) denk je aan bij de afbeelding van een gestileerd steigerend paardje? Of bij een appel met een hapje eruit? Wat komt erbij je op als je hoort “Tuut, tuut, dat is snel…’? Onlangs hoorden we op de radio een vrolijk wijsje fluiten, zonder tekst, alleen iemand die een leuk deuntje door zijn […]

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 19 februari 2014

Sjoemelen met auteursrechten

Onlangs raakte PRLT Communicatie betrokken bij een uitzending van het televisieprogramma Zembla van de Vara. Het zond op 5 september een – inmiddels veelbesproken en beschreven – documentaire uit onder de titel ‘Sjoemelen met vlees’. Zoals de titel al aangeeft, was het geen programma dat kan worden bestempeld als reclame voor de vee- en vleessector. […]

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 24 december 2013

Al wat bestaat, verdient aandacht

Theo Maassen maakte ooit een onvergetelijke grap. In de periode dat hij niet louter schoffeerde maar ook nog een bepaalde empathie kon veinzen, had hij het ooit over een triest voorbeeld van de gevoelsarme samenleving. In zijn sketch beschreef hij hoe een alleenstaand vrouwtje in haar flat weken dood achter de deur had gelegen. “Dat […]

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 27 november 2013

Hoogmoed komt voor den val

Bij PRLT Communicatie zijn we een beetje allergisch voor wijzende vingertjes (ja, als je wijst met een vinger naar een ander, wijzen er nog altijd drie in je eigen richting…). We zien al gauw dictatoriale snorretjes of boze baarden voor ons die volksmassa’s toespreken en met de vinger hun retoriek dirigeren. Maar bij het verschijnen […]

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 11 oktober 2013

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • Volgende »
Alle aandacht
PRLT Communicatie
Alle aandacht
Voeding Gezondheid Voedselproductie Land- en tuinbouw Ketencommunicatie Smaak Strategie Campagnes Educatie Presentatie Interim Tekst Video Fotografie Illustratie Print Online Reputatie Crisiscommunicatie Mediatraining Mediation Story telling Communicatie Voedsel & groen Food & agri business Productieketens Vee & vlees Pluimvee & eieren Groente & fruit Akkerbouw Graan & brood Glastuinbouw Sierteelt Groenteteelt Vollegrondstuinbouw Kennis Productiewijze Herkomst Duurzaamheid Dierenwelzijn. Creatieve concepten Publiekscampagnes Promotie Voorlichting Gedragsbeïnvloeding Positionering Merken Journalistiek Productie en regie Audiovisueel Documentaires Voorlichtingsfilms Videoclips Onderwijs Commercials Communicatiepsychologie Persoonlijke presentatie Mediatraining Reputatiebehartiging Levensmiddelen Crisiscommunicatie Mediation Reclametekst Webtekst Tijdschrifttekst Voorlichtingstekst Pay offs Persberichten Social media releases Brieven Onderwijstekst Speeches Scripts Vormgeving Nieuwsbrieven Tijdschriften Relatiemagazines Folders Brochures Kranten Wandplaten Posters Billboards

                   

PRLT Communicatie | Grote Molen 10 | 2665 MC Lansingerland
+31(0)6 2882 8448 | info@prlt.nl