• Bureau
    • Samenvatting
    • Stijl
    • Ontstaan
    • Wie
  • Specialisme
    • Voeding & gezondheid
    • Welzijn & zorg
    • Voedselproductie
    • Land- en tuinbouw
    • Ketencommunicatie
  • Smaak
  • Disciplines
    • Strategie
    • Campagnes
    • Promotie
    • Educatie
    • Presentatie
    • Interim
  • Middelen
    • Tekst
    • Video
    • Fotografie
    • Illustratie
    • Print
    • Online
  • Opdrachten
    • Reputatie
    • Crisiscommunicatie
    • Mediatraining
    • Mediation
    • Story telling
  • Cliënten
  • Opinie
  • Contact

PRLT Communicatie - Pieter Harcksen

Alle aandacht

Hoe geloofwaardig is de ‘real chicken’-campagne van KFC?

Kentucky Fried Chicken (KFC) maakt sinds enkele tijd reclame met een opmerkelijke radio- en televisiespot. In deze column willen we het niet hebben over de kwaliteit van de miljoenen krokante kipkluifjes die het bedrijf als snacks verkoopt. Noch over de productiewijze en herkomst  van de kuikens. Die aspecten zijn vorig jaar al uitgebreid aan bod gekomen in de campagnes van Wakker dier en Peta. KFC werd toen gekozen door het Nederlands publiek tot Liegebeest van 2015, de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn.

Om nu het gebutste imago van KFC te verbeteren, heeft het bedrijf een onbegrijpelijke reclamestrategie gekozen. Het heeft een videoclip laten maken waarin we een testimonial en een studio-opname zien met Fab Morvan. Voor wie niet weet wie dit is: hij maakte deel uit van een populair Duits-Frans zangduo dat platen maakte onder de naam Milli Vanilli. Ze waren razend populair, die twee, eind jaren tachtig van de vorige eeuw.

Maar… wat bleek… ze zongen niet op hun eigen platen en playbackten bij optredens. Fab Morvan en Rob Pilatus werden ontmaskerd en ze moesten hun Grammy Award inleveren. Het werd één van de grootste schandalen in de muziekgeschiedenis.

Wat doet nu KFC, in de veronderstelling hiermee zijn reputatie te versterken als betrouwbaar leverancier van het ware product? Het zet een voormalig fraudeur in die in het spotje getuigt van zijn spijt het publiek te hebben misleid. Even daarna zien we hem achter een microfoon staan. Hij zingt een volkomen onbegrijpelijke melodielijn en wordt bejubeld door een schare toehoorders. Fab blijkt wél te kunnen zingen, althans, zijn verwoede poging daartoe is aandoenlijk.

De vraag is nu: staat de muzikale spijtoptant symbool voor het bedrijf? Zegt KFC hiermee: we hebben eerst de ‘kluif’ beduveld, we bekennen, maar nu hebben we real chicken?  En wat is real? Of refereert het aan de geschiedenis dat het niet uitmaakt wie de muziek maakt, als die maar lekker klinkt? Wie lust er nog kip als deze voor real wordt aangeprezen door een nepster?

De keuze van KFC voor dit campagneconcept is ons een raadsel. Want je merk verbinden aan iemand die gelogen heeft, kan nooit positief zijn voor je reputatie. Rob Pilatus is jong overleden en Fab Morvan woont nu in Nederland.

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 6 april 2016

Alle aandacht
PRLT Communicatie
Alle aandacht
Voeding Gezondheid Voedselproductie Land- en tuinbouw Ketencommunicatie Smaak Strategie Campagnes Educatie Presentatie Interim Tekst Video Fotografie Illustratie Print Online Reputatie Crisiscommunicatie Mediatraining Mediation Story telling Communicatie Voedsel & groen Food & agri business Productieketens Vee & vlees Pluimvee & eieren Groente & fruit Akkerbouw Graan & brood Glastuinbouw Sierteelt Groenteteelt Vollegrondstuinbouw Kennis Productiewijze Herkomst Duurzaamheid Dierenwelzijn. Creatieve concepten Publiekscampagnes Promotie Voorlichting Gedragsbeïnvloeding Positionering Merken Journalistiek Productie en regie Audiovisueel Documentaires Voorlichtingsfilms Videoclips Onderwijs Commercials Communicatiepsychologie Persoonlijke presentatie Mediatraining Reputatiebehartiging Levensmiddelen Crisiscommunicatie Mediation Reclametekst Webtekst Tijdschrifttekst Voorlichtingstekst Pay offs Persberichten Social media releases Brieven Onderwijstekst Speeches Scripts Vormgeving Nieuwsbrieven Tijdschriften Relatiemagazines Folders Brochures Kranten Wandplaten Posters Billboards

                   

PRLT Communicatie | Grote Molen 10 | 2665 MC Lansingerland
+31(0)6 2882 8448 | info@prlt.nl