De zoon van de schoenmaker – en misschien ook zijn vader zelf – loopt op versleten zolen. De kinderen van de psychiater zijn onaangepaste draken en waarom koos de zielenknijper zelf eigenlijk voor dit vak?
Deze vergelijkingen kwamen bij mij op toen ik mijn eigen communicatie eens goed moest updaten. De website was dringend aan vernieuwing toe en de informatie erop was verouderd. In een wanhopige tweet twitterde ik mijn communicatieblokkade van mij af. Waarom lukt het mij wel om al mijn cliënten te helpen bij hun communicatie en gelukt het mij niet om mijn eigen producten en diensten goed in kaart te brengen? Gelukkig legde mijn vriend Bertjan, psycholoog, mij uit waarom ik om mijn eigen PR heen draaide.
“Jij legt – als communicatiespecialist – de lat zo hoog voor jezelf omdat het nu om jouw vak gaat. Voor je cliënten kun je met enige afstand de beste oplossingen bedenken en mooiste campagnes realiseren, maar nu moet je verantwoording afleggen aan jezelf. Je website moet voor jou stijlvol en foutloos weergeven waar het bureau voor staat. Als dat je uitgangspunt is, ben je bang om eraan te beginnen. Dan kan het nooit goed genoeg zijn.”
Mijn collega Ronald had ook een paar goede tips: “Stel jezelf een datum en ga gewoon schrijven. Maak dat ding nu even. En houd jezelf in, laat dingen weg, probeer niet compleet, perfect en volledig te zijn.” Tot slot stelde collega Mariëlle nog wat lastige vragen over het ontwerp van de site, waardoor ik de laatste hindernis kon nemen.
Nu de site vernieuwd is en on line, weet ik de oplossing. Ik had natuurlijk naar een communicatiespecialist moeten stappen. Een chirurg opereert zichzelf ook niet. En de schoenmaker? Die is dag in, dag uit bezig met andermans zolen.