Attentie, attentie. Even valt er een stilte en iedereen spitst de oren. Iemand vraagt uw aandacht en… krijgt die ook. Als u door de politie wordt aangehouden, heeft u dat meestal zelf veroorzaakt: u trok de aandacht en kreeg die dan ook. In de diverse takken van communicatie draait het allemaal om aandacht. U wilt aandacht, dus vraagt of trekt u die. Desnoods schreeuwt u om aandacht. Jammer genoeg is die – soms desperate – schreeuw om aandacht eenrichtingverkeer. Communicatie is namelijk gebaseerd op twee-richting verkeer: vraag en antwoord -of aanbod, actie en reactie, zenden en ontvangen. De term voor ons vak is niet voor niets afgeleid van de communicerende vaten: twee buizen die met elkaar zijn verbonden en waarin het vloeistofniveau uiteindelijk in balans komt.
Wie aandacht vraagt, geeft idealiter ook aandacht. Het is een voorwaarde voor een relatie. Op de social media platforms wordt dat door sommige commerciële aanbieders wel eens vergeten. Die willen vooral hun boodschap kwijt en veel vrienden krijgen. Maar wat is hun inbreng in de relatie? Welke oprechte aandacht hebben zij voor hun volgers? Vroeger leerden we niet voor niets: ‘liefde kan niet van één kant komen’. Niet alleen maar aandacht vragen, ook aandacht geven.
Aandacht genereert ook aandacht. Kijk maar eens op de markt, waar kooplui de attentie van het publiek willen trekken. De kraam die het drukst is, wekt uw nieuwsgierigheid. Zo werkt het ook in de horeca. Als u van plan bent gezellig een borreltje te pakken in een kroeg of een vorkje te prikken in een restaurant, dan gaat u liever niet binnen in een zaak waar het ‘stil’ is. Maar een drukke kroeg, daar gaat u naar binnen. Want dáár moet het goed toeven zijn. Niet voor niets zit ‘iedereen’ daar. Aangezien iedereen aangeboren behoefte heeft aan aandacht is het meestal vechten om de gunst van onze beoogde relaties. Daarbij is het de kunst om uw onderscheidende pluspunten op een duidelijke of originele manier voor het voetlicht te brengen. Een mooi persoonlijk verhaal, een positieve, gepassioneerde presentatie van uw producten en het betonen van oprechte belangstelling voor uw doelgroep trekt de aandacht. Aandacht is ook te koop, maar bekendheid vergt vaak enorme budgetten. Werkelijke waardering kost eigenlijk vooral… aandacht.