Hans levert vanuit een groot bedrijf allerlei hardware voor de bouw. Dingen van hout, steen of ijzer waarop of waarmee je kunt bouwen. Allemaal erg concreet, met duidelijke hoogte-, breedte of inhoudsmaten. Zijn broer Ferry zit in een compleet andere branche; hij doet styling, creëert sfeer op beurzen en richt etalages in. “Ja, ook iets met licht, geluid, videoschermen met clips. Hij verkoopt ‘gebakken lucht’, net als jij.”
Toen recentelijk de kerstbomen werden afgetuigd, de feestverlichting werd uitgeschakeld en de etalagerendieren naar de magazijnen verhuisden, moest ik terugdenken aan Hans’ vergelijking tussen communicatie en ‘gebakken lucht’. Het is de manier waarop nogal wat mensen aankijken tegen het vak. “Zij doet ‘iets’ met reclame. Of: hij zorgt dat mensen de boodschap geloven en uiteindelijk bereid zijn meer te kopen.” Ja, zo’n kerstetalage is er ook niet voor niets…
Hans jent nog even door: “Ja, communiceren doen we allemaal. Waarom zou ik jou dan inhuren? Ik schrijf, ik mail, ik bel met klanten en ze doen zaken met ons. Heb ik dan een communicatieadviseur of –bureau nodig?” Wie weet zou zijn bouwtoeleverancier wel véél beter draaien als de klanten meer weten over hun kwaliteitssysteem, hun duurzaam geproduceerde houtsoorten of de opknapbeurt die de medewerkers belangeloos verrichtten in het plaatselijke dorpshuis. Wanneer je meer positiefs weet over een product of producent, levert dat goodwill op. En die waardering vertaalt zich in aankopen, klantloyaliteit.
In de stad zit een bakker, waar je eenvoudigweg niet aan voorbij kunt lopen. Enerzijds omdat de rij klanten tot buiten op straat wacht om binnen te gaan. Anderzijds vanwege de verleidelijke geur van versgebakken brood. Veel bakkers kunnen voortreffelijk bood bakken. Sommigen doen dat en communiceren er ook over. Ze vertellen het verhaal achter het product, over het wonder van de tarwe en het rijzen van het deeg. En – niet onbelangrijk – ze laten weten waar ze zitten, wat ze in huis hebben, ze creëren sfeer en ze communiceren met passie over hun gezonde product. Achter de schermen helpen wij ze daarbij: zij de broden – dag in, dag uit – wij de ‘gebakken lucht’.