• Bureau
    • Samenvatting
    • Stijl
    • Ontstaan
    • Wie
  • Specialisme
    • Voeding & gezondheid
    • Welzijn & zorg
    • Voedselproductie
    • Land- en tuinbouw
    • Ketencommunicatie
  • Smaak
  • Disciplines
    • Strategie
    • Campagnes
    • Promotie
    • Educatie
    • Presentatie
    • Interim
  • Middelen
    • Tekst
    • Video
    • Fotografie
    • Illustratie
    • Print
    • Online
  • Opdrachten
    • Reputatie
    • Crisiscommunicatie
    • Mediatraining
    • Mediation
    • Story telling
  • Cliënten
  • Opinie
  • Contact

PRLT Communicatie - Pieter Harcksen

Alle aandacht

Act local

Er is een tegenbeweging merkbaar. Jaren achtereen hebben we gezien hoe alles internationaliseerde en hoe – mede met behulp van internet – er wereldwijd gehandeld wordt. Nederland is een mondiaal kruispunt als sterk import- /exportland met Schiphol en de zeehavens als doorvoercentra. Ook het nieuws raast 24 uur per etmaal via internet door kabels en door de ether. Maar… er gebeurt iets opmerkelijks. Het lijkt alsof er meer behoefte komt aan een nieuwe kleinschaligheid, aan beknoptheid, overzichtelijkheid. Het is te merken in de dorpscentra. Mensen zoeken de lokale detaillist weer op en zelfs de supermarkten leggen producten van boeren en tuinders uit de buurt in de schappen. Sterker nog, Albert Heijn speelt slim in op die aardse behoeften en helpt mensen bij het van de grond tillen van hun eigen moestuintje.

De tegenbeweging van mondiaal naar lokaal is niet nieuw. Enkele decennia geleden predikten marketeers al ‘Think global, act local’. Je hoort dat credo nog zelden, maar het is zo actueel als wat. Natuurlijk willen we de politieke ontwikkelingen volgen in Rusland en weten wat de VS uitspoken in het Midden-Oosten omdat deze bewegingen effect hebben op Europa. Maar uiteindelijk zijn mensen het meest geïnteresseerd of er een verkeersdrempel wordt opgeworpen voor hun huis. Ziehier ook het succes van lokale huis-aan-huisbladen. In onze regio althans worden ze verslonden en zijn er zelfs nieuwe full colour krantjes bijgekomen. In de Hoeksche Waard, een eiland ten zuiden van Rotterdam, wordt met veel succes een maandelijks huis-aan-huisblad uitgegeven dat louter leuk lokaal nieuws bevat over opgewekte ondernemers, dorpsfeesten, paardenmarkten en winkelvreugd.

In Lansingerland, de vestigingsplaats van PRLT Communicatie, is lokaal ondernemen en samenwerken tussen kleine ondernemingen een ware trend. Bij de buren, in Zoetermeer, is de oude Dorpsstraat, die jarenlang een trieste tochtgang was door de aanzuigende werking van het zogeheten stadshart, in oude luister hersteld. Er vestigen zich weer kleine detaillisten, een viswinkel, een slager, een bonbonzaakje, nieuwe bakkers en aantrekkelijke horeca. Kopen en verkopen, gewoon om de hoek, meteen even langs de kapper, flesje wijn bij de buurtslijter en een geitenkaasje bij de lokale zuivelaar.

Om die reden heeft PRLT Communicatie samen met drie dorpse partners een laagdrempelig, lokaal reclamebureau opgericht. Om ondernemers om de hoek te helpen met hun marketing en communicatie. Die hoeven niet meer te gaan buurten bij de snelle studio’s en bekroonde art directors. Wij hebben geen glossy kantoor en dito secretaresse, geen dure leasebakken en dikke declaraties. Wij werpen ons op als de Regiobank van de reclame. Doe maar lokaal, dan doe je al gek genoeg… Wij kennen de klanten van de lokale mkb’ers, winkelen daar zelf en we hebben allen iets met de tuinbouw, de belangrijkste bedrijfstak in de regio. Wij geloven in de lokale kracht. Ja, het is een klein wereldje, maar o zo leuk.

Geplaatst door: pieter@prlt.nl Op: 13 maart 2015

Alle aandacht
PRLT Communicatie
Alle aandacht
Voeding Gezondheid Voedselproductie Land- en tuinbouw Ketencommunicatie Smaak Strategie Campagnes Educatie Presentatie Interim Tekst Video Fotografie Illustratie Print Online Reputatie Crisiscommunicatie Mediatraining Mediation Story telling Communicatie Voedsel & groen Food & agri business Productieketens Vee & vlees Pluimvee & eieren Groente & fruit Akkerbouw Graan & brood Glastuinbouw Sierteelt Groenteteelt Vollegrondstuinbouw Kennis Productiewijze Herkomst Duurzaamheid Dierenwelzijn. Creatieve concepten Publiekscampagnes Promotie Voorlichting Gedragsbeïnvloeding Positionering Merken Journalistiek Productie en regie Audiovisueel Documentaires Voorlichtingsfilms Videoclips Onderwijs Commercials Communicatiepsychologie Persoonlijke presentatie Mediatraining Reputatiebehartiging Levensmiddelen Crisiscommunicatie Mediation Reclametekst Webtekst Tijdschrifttekst Voorlichtingstekst Pay offs Persberichten Social media releases Brieven Onderwijstekst Speeches Scripts Vormgeving Nieuwsbrieven Tijdschriften Relatiemagazines Folders Brochures Kranten Wandplaten Posters Billboards

                   

PRLT Communicatie | Grote Molen 10 | 2665 MC Lansingerland
+31(0)6 2882 8448 | info@prlt.nl