Nederland heeft er de laatste jaren aardig wat trendwatchers bij gekregen. Onder hen zeker een aantal visionairs. Mensen die de wereld over trekken en doorberedeneren of en hoe het waargenomene zich een weg baant naar het gretige Nederland. Behalve trendwatchers hebben we ook gespecialiseerde waarzeggers gekregen. [Overigens slaat dat ‘waar’ niet immer zo op ‘waarheid’ maar meer op ‘waar waargenomen’.] Zo kennen we inmiddels web watchers, business watchers, health watchers, food watchers. Ik volg een aantal van deze zelfbenoemde zieners met belangstelling. Er zitten scherpzinnigen tussen, maar ook die de beredenering uit hun eigen navel staarden en die net zo lang doorvoorspellen tot hun voorzienigheid bewaarheid wordt.
Door de mogelijkheid om al wat je vindt via internet te openbaren, zijn er heel wat trendverkondigers bijgekomen. Ook op het gebied van communicatie in relatie tot internet, social media en smart phones, wordt er voor 2012 op los voorspeld. Daarbij is de wens de vader van de gedachte. Elke schrijver, blogger en hobbygoeroe denkt dezelfde toekomst eigenzinnig uit. De een roept dat branding het helemaal wordt: de positionering van merken die naar loyaliteit hengelen via social media. “Nee”, betwist een ander, “het gaat er juist om dat je als merk dingen geeft zonder er wat voor terug te vangen.” Andere collega’s herkauwen dat het gaat om echtheid, authenticiteit, het pure en dat je daar echt geen internettoepassingen voor nodig hebt. Heerlijk hoe iedereen zijn eigen waarheid claimt.
Toch sprong er een visie uit die mij een tijdje bij bleef en die ik een goede kans van slagen geef. Het gaat om je legitimiteit. Hoe relevant je bent. Dat kan betrekking hebben op personen, producten of diensten, bedrijven of organisaties. Of zelfs op abstracties, kunst, cultuur, landschap of milieu. Wat is de maatschappelijke waarde? Hoewel ik op deze plek beoog vooral mijn eigen ei te leggen en mijzelf in de belangstelling te plaatsen, citeer ik collega Berlinda Harkink. “De vraag voor de toekomst is niet: ‘Hoe word je de beste?’, maar: ‘Hoe doe je er toe als organisatie?’. Naast hun reputatie moeten organisaties zich veel meer richten op hun relevantie om succesvol te zijn.”
Mijn voorspelling voor 2012: er zal nóg meer voorspeld gaan worden. Dít is er één van. Maar let op de tegentrend: de groep die niet voorspelt, die geen antwoorden geeft, maar die juist zoekt naar wat er werkelijk toe doet.